Founding
Liechtenstein's strong entrepreneurship shows itself ready when it comes to setting up a business. Short distances to contact persons and a clear tax law make the foundation process simple and is explained in 6 steps.
-
Step 1
Legal form
⟶Choose the most suitable legal form for your company from 16 possible legal forms.
-
Step 2
Fact sheet
⟶ -
Step 3
Company name
⟶Determine the desired company name and check in the company index for availability and legality.
-
Step 4
Documents
⟶Compile the founding documents.
The checklist for the respective legal form provides an overview of the required documents.- Checklist founding a company limited by shares
- Checklist founding a company with limited liability
- Checklist founding a sole proprietorship
- Checklist founding the establishment -
Step 5
Permit
⟶Voraussetzung ist die Prüfung der Gewerbeart:
a. Einfaches Gewerbe = Gewerbe elektronisch anmelden. Keine Gewerbebewilligung nötig. Folgende Gründungsdokumente sind zu beschaffen:
- Mietvertrag oder Eigentumsnachweis der Betriebsstätte sowie Grundrissplan
- Strafregisterauszug*
- Pfändungsregisterauszug*
- Handelsregisterauszug (zu senden an das Amt für Volkswirtschaft)
- ID oder Passkopie
- Wohnsitzbestätigung (bei Antragssteller mit ausländischer Staatsbürgerschaft)
- Bezahlung der Gebührb. Qualifiziertes Gewerbe = Gewerbebewilligung elektronisch einholen. Zusätzlich zu den oben genannten Dokumenten:
- Qualifikationsnachweis oder Diplome
- Arbeitsvertrag des Geschäftsführersc. Spezialfälle = Spezialbewilligung einholen
(*Inländer: persönlich zu beantragen beim Amt für Justiz / Ausländer: Äquivalenz im jeweiligen Heimatland zu beantragen)
-
Step 6
Commercial register
⟶If necessary/wanted, register the company in the commercial register by means of a registration letter (sample).